Trendy, o których się mówiło w 2011 roku

Koniec roku zbliża się do nas wielkimi krokami, a co za tym idzie powoli nadchodzi czas podsumowań i rozliczeń. Poniżej przedstawiamy najważniejsze według nas trendy i wydarzenia, o których najwięcej i najgłośniej mówiło się w mijającym 2011 roku w branży mobile.
Rok 2011 to niewątpliwie rok, który należy uznać za czas bardzo dynamicznie rozwijającego się i zmieniającego się rynku mobile. Wyścig producentów telefonów w mijającym roku nabrał rozpędu. Co rusz byliśmy świadkami pojawiania się nowych modeli smartphonów, które coraz bardziej przypominają zaawansowane mini komputery, a nie narzędzie służące do dzwonienia czy pisania sms-ów. Również pojawienie się szerszej oferty tabletów spowodowało, że rynek ten także zrobił nie jeden a kilka kroków do przodu w porównaniu z 2010 rokiem. Wpływ na to miało zwłaszcza rozpowszechnienie się systemu Android instalowanego w większości nowo wprowadzanych na rynek tabletów.

Trendy i wydarzenia, o których się mówiło:

Popularyzacja technologii Near Field Communications (komunikacja bliskiego zasięgu) i zastosowanie jej w telefonach komórkowych przykładem zastosowanie tej technologii może być popularna w stanach zjednoczonych aplikacja Google Wallet, dzięki której użytkownik może „przechowywać” swoje karty kredytowe i lojalnościowe na swoich urządzeniach przenośnych. Pozwala to na dokonywanie płatności telefonem komórkowych wszędzie tam gdzie znajdziemy terminale PayPass. Zapewne jest to dopiero początek wykorzystywania tej technologii i zapewne w 2012 roku jeszcze wiele o niej usłyszymy.

 
 

Plotki dotyczące przedstawienia nowego dziecka Apple, czyli iPhone 5. Śmiało możemy powiedzieć, że był to jeden z najgorętszych tematów w sieci mijającego roku – istna telenowela. Wpisy, komentarze związane z nowym modelem iPhone zapewne można liczyć w milionach. Jednak gigant z Doliny Krzemowej zaskoczył po raz kolejny i … odłożył premierę na przyszły rok., Na kiedy dokładnie? Nikt chyba już tego tak naprawdę nie wie… Możemy się spodziewać, że ten temat będzie również jednym z gorętszych w 2012.
 
 
 
 
 
 
 
 

Jednak Apple nie miało zamiaru dopuścić do rozczarowania swoich fanów i w miejsce iPhone 5 wprowadziło zmodernizowanego iPhone 4 oznaczony literką „S”. Najnowszy model iPhone został wyposażony m.in. w 8-megapikselowy aparat fotograficzny, otrzymał dostęp do systemu Cloud. Dodatkowo każdy użytkownik otrzymał od Apple narzędzie nazwane Siri, czyli swojego osobistego asystenta, z którym porozumiewamy się za pomocą komend głosowych. Zewnętrznie iPhone 4S prawie się nie zmienił w porównaniu z iPhone 4. Jednak i tak wzbudził olbrzymie zainteresowanie i jeszcze przed trafieniem na sklepowe półki sprzedał się w kilku milionach egzemplarzy! Magia nadgryzionego jabłuszka nadal działa i elektryzuje miliony ludzi na całym świecie.

QR Cody i Argument Reality, czyli wykorzystanie technologii mobilnych w projektach marketingowo-promocyjnych. Wykorzystanie tych technologii pozwoliło marketingowcom na dotarcie do świadomości konsumentów w sposób niestandardowy. Pozwoliło również zaangażować konsumentów w kampanie reklamowe, a dzięki temu te niestandardowe kampanie docierały do świadomości klientów i pozostawały w ich pomięci. Przykładów takich kampanii, które odbyły się w 2011 roku można wymienić bardzo dużo, ale według nas jednym z głośniejszych jest kampania QR Code Victorii Secret. Producent ekskluzywnej bielizny stworzył kampanię outdoroową, która intrygowała i skłaniała do skorzystania ze swojego smartphone. Trzeba przyznać, że pomysł wypalił, ponieważ ilość darmowych publikacji opisujących tę akcję był niesamowity i dotarł do większości zakątków świata. Akcje marketingowe wykorzystujące technologię mobilną są przyszłością i jesteśmy pewni, że 2012 rok będzie obfitował w dziesiątki tego typu przedsięwzięć.

Niesamowity wzrost rynku gier mobilnych to kolejny trend, który według nas miał znaczący wpływ na całą branżę mobilną w 2011 roku. Angry Birds zyskała popularność już w 2010 roku, jednak dopiero w mijającym roku byliśmy świadkami rewolucji na rynku gier mobilnych. Dzięki pojawieniu się w sprzedaży telefonów o coraz lepszych parametrach pojawiły się również ciekawsze graficznie jak i bardziej rozbudowane gry w 3D. Coraz więcej producentów gier komputerowych decyduje się na przeniesienie wersji pecetowych na smartphony. Ponadto według badań przeprowadzonych przez firmę Nielsen, aż 93% użytkowników jest skłonnych płacić za gry, a przy równoczesnym wzroście liczby pobieranych gier z marketów sprawia, że rynek gier mobilnych staje się coraz bardziej łakomym kąskiem. Można przypuszczać, że w roku 2012 będzie obfitował w jeszcze ciekawsze premiery gier, a co za tym idzie jeszcze dynamiczniejszy rozwój tego segmentu aplikacji mobilnych wydaje się być nieunikniony.

Rok 2011 to również rok Androida. W ciągu mijającego roku wyprzedził on konkurencję stając się najbardziej rozpowszechnionym mobilnym systemem operacyjnym na świecie! Niesamowite wzrosty z miesiąca na miesiąc zaskakiwały wszystkich wokoło. Google prowadzi ciekawą współpracę z producentami urządzeń mobilnych i dzięki temu większość największych producentów telefonów oraz tabletów zdecydowało się na instalowanie na swoich urządzeniach systemu Android. Pozwoliło to na osiągnięcie efektu skali i po niedługim czasie również pozycji lidera. Nowy rok może być trudniejszy dla Androida głównie ze względu na to, że pojawi się nowy rywal, czyli Windows Phone wspierany przez największego producenta telefonów komórkowych na świecie, czyli fińskiego giganta Nokię. Na pewno na tym skorzystają konsumenci, którzy otrzymają alternatywę dla Androida, iOS czy BlackBerry.

Mijający rok to również okres serii procesów patentowych między największymi producentami telefonów. Najgłośniejszym spór toczy się między Samsungiem a Apple. Apple pozwało koreańską firmę za to, że ta wykorzystała ich pomysł na kształt tabletu i zaczerpnęła ten pomysł od iPada. Spór ten elektryzuje miliony ludzi na całym świecie, ponieważ już w niektórych krajach Apple wygrało procesy i dzięki temu udało się wprowadzić zakaz sprzedaży tabletów Samsunga. Procesy patentowe stają się coraz większym problemem nie tylko w branży mobile, ale w całym sektorze nowych technologii. Jak będzie wyglądał rok 2012? Zapewne będziemy świadkami kolejnych procesów czasami nawet bardziej absurdalnych niż tegoroczne.

I na koniec pozostawiliśmy największą w historii awarię serwerów, jaka dotknęła kanadyjskiego producenta smartphonów BlackBerry. Awaria serwerów była na tyle poważna, że przez kilka dni praktycznie wszyscy użytkownicy popularnych „jeżynek” stracili dostęp do swoich kont pocztowych, nie mogli korzystać z BlackBerry Messengera. Na firmę RIM spadła fala krytyki, a sam wizerunek BlackBerry bardzo mocno ucierpiał. Do chwili awarii kanadyjskie smartphone uważane były za najbardziej niezawodne telefony świata.

Powyżej zestawiliśmy kilka wydarzeń i trendów, które według nas najbardziej wpłynęły na branżę mobile w 2011 roku. Jak uważacie, co będzie napędzać branżę mobile w 2012 roku? Czy będą to te same rzeczy, co w mijającym roku? Czy może według was pojawią się całkowicie nowe trendy, które diametralnie zmienią branżę mobile?