SoLoMo, czyli klient, który zawładnie światem

Rewolucja, jakiej jeszcze nie było?

Ostatnie lata przyniosły istną rewolucję technologiczną we wszystkich sferach życia człowieka. Zawrotne tempo zmian i wszechobecna miniaturyzacja urządzeń spowodowała, że dziś każdy może mieć swój minikomputer, który zmieści się w kieszeni.

Mowa tutaj oczywiście o telefonach typu smartphone. Już w tej chwili dają one ich użytkownikom niesamowitą frajdę, a zarazem wielkie możliwości ułatwiania sobie codziennego życia. Dzieje się tak głównie z powodu olbrzymiej ilości użytkowych aplikacji tworzonych przez studia developerskie. Jednak aplikacje to nie wszystko! Wokół całej branży mobile powstają cały czas technologie poboczne, które jeszcze bardziej rozszerzają możliwości tych sprytnych urządzeń. Chodzi tutaj głównie o kody QR oraz Augmented Reality, czyli tzw. poszerzona rzeczywistość. Zwłaszcza ta druga jest jak na razie w fazie początkowej i jej rozpowszechnienie nie jest jeszcze tak duże, ale nie wątpliwie posiada wielki potencjał, który już dziś dostrzegają największe firmy świata.

Inaczej sprawa się ma z kodami QR, które zostały wynalezione już w roku 1994 w Japonii i są swego rodzaju kodami kreskowymi, w których jest możliwość zakodowania określonej liczby znaków a co za tym idzie wiadomości. Wzrost popularności zawdzięczają zwłaszcza rozwojowi technicznemu telefonów i pojawienie się możliwości „czytania” tych kodów za pomocą kamery umieszczonej w telefonie. I tak kody te zaczęły pojawiać się niemal wszędzie na biletach, na opakowaniach produktów, na wizytówkach i w wielu innych miejscach.

SoLoMo czyli jak sprytnie wykorzystać kody QR

SoLoMo to skrót od Social Local Mobile. Skrótem tym określa się nowy typ klientów, którzy podczas zakupów wykorzystują najnowsze technologie mobilne w celu wyszukania ciekawych ofert, zniżek czy też opinii innych klientów. Użytkownicy wykorzystują podczas zakupów narzędzie social media (portale społecznościowe, fora, blogi) czy też narzędzia geolokalizacyjne np. Foursquare czy Facebook Places.

Pojawienie się nowych konsumentów nie została niezauważona przez firmy i już pojawił się pierwszy wielki projekt, który ma polepszyć przekaz komunikacyjny z klientem. Chodzi o firmę Diesel, która wprowadziła w swoich salonach QR kody przy każdym produkcie, które po zeskanowaniu umożliwiają umieszczenie na swojej Tablicy na Facebooku informacji o danym produkcie z oznaczeniem „Lubię to”. Jest to kolejny rewolucyjny krok przekształcający proces sprzedażowy jak i komunikacyjny między klientem a sprzedawcą. Wiadomo, że jesteśmy dużo bardziej skłonni dokonać zakupu towaru, który jest polecany przez kogoś, kogo znamy.

Diesel wykonał świetny ruch marketingowy, wykorzystując technologię mobilną, wyprzedził konkurencję, która teraz może tylko kopiować ten pomysł. Jednak to Diesel zbiera za ten pomysł darmowe publicity w całym Internecie.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4OZmbBPym1k&feature=player_embedded[/youtube]