Mobilepedia

MOBILEPEDIA

Godziny spędzone w Internecie na poszukiwaniu definicji czym jest Launcher w smartphonie lub w jakim języku są tworzone aplikacje mobilne przechodzą z dniem dzisiejszym do historii. Wszystko to przechodzi do historii! Oddajemy w Wasze ręce bogate kompendium wiedzy wyjaśniające nawet najbardziej skomplikowane pojęcia z branży mobile i IT.

 

Akcelerometr (przyspieszeniomierz, akceleromierz, przetwornik przyspieszenia)

Urządzenie do mierzenia przyspieszenia liniowego lub kątowego. Akcelerometr mierzy własny ruch. Jest powszechnie wykorzystywany w samolotach do badania przeciążenia, a także w nawigacji. Obecnie w akcelerometr jest wyposażony prawie każdy smartphone i tablet. Dzięki temu możemy np. sterować samochodem w grze wyścigowej przekręcając telefonem jak kierownicą.


Google Play

Jest sklepem z aplikacjami na telefony z systemem Android. Każdy użytkownik takiego smartphona może łatwo wyszukać i ściągnąć aplikację lub grę, która po chwili znajdzie się na jego urządzeniu. Większość aplikacji jest darmowa, za niektóre jednak (zwykle bardziej wartościowe) trzeba zapłacić od kilku do kilkunastu złotych.


Aplikacja mobilna B2B (business-to-business)

Jest to aplikacja wspierająca relację między firmą a jej partnerami, dostawcami, dystrybutorami, pośrednikami a także punktami sprzedaży i świadczenia usług. Przykładem mogą być mobilne systemy CRM.


Aplikacja mobilna B2C (business-to-consumer)

Jest to aplikacja wspierająca relacje między firmą a jej klientami końcowymi. Przykładem może być np. aplikacja Allegro, gra Angry Birds bądź aplikacja Party Shake It!


Aplikacja mobilna

Jest to rodzajem programu komputerowego uruchamianego na telefonie komórkowym lub innym urządzeniu mobilnym (np. tablecie). Znanymi wszystkim przykładami są aplikacja budzik, kalendarz lub gra “w węża” z telefonów Nokii. Nowoczesne aplikacje mobilne mają interfejs użytkownika przystosowany do dużych ekranów dotykowych obsługiwanych palcem w przeciwieństwie do interfejsów obsługiwanych klawiaturą lub rysikiem. Możliwości techniczne współczesnych smartphonów pozwalają tworzyć wysokiej jakości aplikacje spełniające funkcje narzędziowe (np. klient email, przeglądarki internetowe, czytniki kodów QR), informacyjne (np. aplikacje pogodowe, czytniki wiadomości) czy rozrywkowe (np. gry 3D, odtwarzacze muzyki i filmów). Czasem jednak aplikacje mobilne służą tylko zabawie.


Aplikacja natywna, a aplikacja webowa

Często, logując się do różnego rodzaju serwisów i korzystając z wielu ich funkcji, bezwiednie jesteśmy użytkownikami aplikacji webowych. Nie są one zwykłymi stronami internetowymi, choć z pozoru tak wyglądają, ponieważ komunikują się z nami poprzez zwykłą przeglądarkę internetową. W odróżnieniu od zwykłych stron, aplikacja webowa zakłada interakcje z użytkownikami. Aplikacja natywna jest zainstalowana w telefonie, do swojego działania nie wykorzystuje przeglądarki internetowej. Dzięki środowisku, w którym działa (smartphone) jej działanie jest dużo szybsze a i możliwości dużo większe (mamy ją cały czas w swoim telefonie nie potrzebujemy komputera do jej obsługi).


App Store

To oficjalny sklep internetowy Apple z aplikacjami oraz muzyką przeznaczonymi na urządzenia z systemem operacyjnym iOS (iPod, IPhone oraz iPad). Każdy użytkownik może w łatwy sposób wyszukiwać, przeglądać oraz w bardzo szybki sposób instalować aplikacje bezpośrednio na swoim urządzeniu. Dużo aplikacji jest darmowych, jednak za te bardziej wartościowe trzeba zapłacić kilka złotych. Jako ciekawostkę możemy podać, że do 2011 roku z App Store pobrano 15 miliardów aplikacji.


App World

Podobnie jak App Store i Android Market jest serwisem dystrybucji aplikacji mobilnych. Z tym wyjątkiem, że aplikacje pobrane z App Word są przeznaczone na większość urządzeń BlackBerry. Serwis umożliwia przeglądanie, pobieranie oraz aktualizowanie aplikacji na popularnej „jeżynce”. App World w porównaniu do sklepów Apple oraz Google oferuje najmniejszą liczbę aplikacji, głównie są to aplikacje biznesowe.


Apple iOS

System operacyjny stworzony przez firmę Apple inc. Został stworzony, jako dedykowany system dla urządzeń mobilnych z logotypem ugryzionego jabłka. Aktualnie system ten jest instalowany na większości produktów ze stajni Apple inc takich jak iPhone, iPod touch, iPad a także Apple TV. Dzięki możliwości pobrania aplikacji mobilnych (tzw. „apps”) urządzenia zyskują dodatkową funkcjonalność. Aplikacje dostępne poprzez dedykowaną platformę App Store. Główni konkurenci to: Google Android, BlackBerry OS, Samsung bada.


Assisted GPS (AGPS lub A-GPS)

Jest to odmiana systemu nawigacji satelitarnej opracowany przez firmę SnapTrack. System umożliwia skrócenie czasu określenia geolokalizacji urządzenia poprzez kontakt z serwerami operatora sieci komórkowej. AGPS jest usługą zależną od operatora sieci komórkowej, oznacza to, że operator musi udostępnić ją dla użytkowników.


BlackBerry OS

Jest to system zaprojektowany i stworzony przez Kanadyjską firmę Research In Motion dla linii urządzeń przenośnych BlackBerry. Jest to jeden z najbardziej znanych systemów operacyjnych dzięki wsparciu korporacyjnej poczty email. System BlackBerry OS jest znany dzięki starannie przygotowanym zabezpieczeniom, które praktycznie całkowicie uniemożliwiają kradzież danych osobistych z urządzenia mobilnego. Docelowymi odbiorcami systemu oraz telefonów marki BlackBerry są osoby dbające o bezpieczeństwo swoich danych osobistych. Podobnie do innych mobilnych systemów operacyjnych, użyteczność BlackBerry OS może być rozbudowywana przez rzeszę developerów aplikacji mobilnych. Aplikacje dostępne są poprzez system App World.


E-book

Czyli mówiąc najprościej książka elektroniczna. Obecnie coraz więcej gazet i magazynów przekazuje swoim czytelnikom elektroniczne wydania swoich pism próbując walczyć ze spadkiem ilości sprzedawanych wersji papierowych. Są one dostępne przez specjalne dedykowane aplikacje, z poziomu, których czytelnik może zakupić kolejne wydanie gazety.


Ekran dotykowy

Ekran reagujący na dotyk rysika lub palców. Coraz powszechniej stosowany w mobilnych urządzeniach takich jak smartphony czy tablety. Wielki boom na ekrany dotykowe nastąpił po wprowadzeniu na rynek pierwszego iPhone w 2007 roku.


Ekran pojemnościowy

Jest odmianą ekranu dotykowego. Zbudowany jest z dwóch warstw szkła pomiędzy, którymi znajduje się sieć czujników reagujące na zmianę pojemności elektrycznej. Większość aktualnie sprzedawanych smartphonów posiada ten typ ekranu dotykowego.

Zalety ekranów pojemnościowych:

  • są odporne na brud, kurz i wodę
  • posiadają dużą wytrzymałość na zarysowania
  • bardzo duża czułość i precyzja nawet po zarysowaniu lub uszkodzeniu ekran nadal         działa

Wady ekranów pojemnościowych:

  • ekran reaguje tylko na dotyk przez palec lub przedmioty przewodzące

Global Positioning System (GPS) – (Global Positioning System)

Jest to system nawigacji satelitarnej. System składa się z trzech części. Pierwsza Satelity krążące wokół globu ziemskiego, druga system stacji kontrolnych oraz z części trzeciej, czyli użytkownika (odbiorcy sygnału). Dzięki niemu użytkownik może swobodnie poruszać się w terenie, planować trasy podróży, odnaleźć się, gdy się zgubi. Ze względu na potrzebę łączenia się urządzenia z satelitami krążącymi wokół ziemi, system nie działa w budynkach.


Google Android

System operacyjny stworzony na potrzeby urządzeń mobilnych takich jak smartphony, tablety, telefony komórkowe, netbooki. System Google Android jak sama nazwa wskazuje jest rozwijany przez firmę Google, został oparty na jądrze opensourceowego systemu Linux (znanego z komputerów typu: PC, notebook, netbook). System zrzesza niezliczoną społeczność developerów, zajmujących się tworzeniem aplikacji mobilnych (tzw. „Apps”), które rozwijają funkcjonalność systemu. Aplikacje dedykowane Google Android dostępne są poprzez platformę Android Market. Do głównych konkurentów należą: Apple iOS, BlackBerry OS, Samsung bada, Microsoft Windows Mobile. Jest to jeden z najpopularniejszych systemów instalowanych na urządzeniach mobilnych. Liczy się, że dziennie aktywowanych jest około 0,5 miliona urządzeń z systemem Google Android na świecie. 


Hot Spot

Jest to punkt dostępu umożliwiający dostęp do zasobów internetowych. Dostęp ten jest przekazywany za pomocą sieci bezprzewodowej opartej na standardzie WiFi. Dodatkowo większość mobilnych systemów operacyjnych ma możliwość udostępniania Internetu na zasadzie Hot Spot. Czyli smartphone może być punktem dostępowym do Internetu dla innych urządzeń np. dla laptopów, komputerów stacjonarnych albo innych smartphonów.


In-app payment

Funkcjonalność, która umożliwia dokonywanie zakupów wewnątrz aplikacji mobilnej. Obrazując to na przykładzie mając zainstalowaną grę na swoim smartphonie grając w nią możesz dokonać zakupów dodatkowej np. broni, levelu itp. płacąc za nią w taki sam sposób jak za samą aplikację.


Internet Mobilny

Ideą Internetu mobilnego jest umożliwienie dostępu do serwisów WWW z poziomu urządzeń przenośnych (głównie telefonów komórkowych i PDA). Internet mobilny jest medium łączącym elastyczność Internetu i dostępności telefonów komórkowych.


Jailbreake

Czyli proces usuwania ograniczeń nałożonych przez Apple na urządzenia sygnowane nadgryzionym jabłuszkiem. Jailbreaking pozwala użytkownikowi na uzyskanie uprawnień administratora systemu operacyjnego. Pozwala to użytkownikowi uruchomiać na urządzeniu nieautoryzowane przez Apple aplikacje, dogrywanie i podmienianie plików oraz aktywację omijającą aktywację iTunes. Po przeprowadzeniu jailbreakingu urządzenia nadal mogą korzystać z oficjalnego sklepu Apple App Store.  


Java

Jest obiektowym językiem programowania. Developerzy dzięki temu językowi mogą tworzyć aplikację na urządzenia mobilne. Obecnie jest to główny język programowania przy tworzeniu aplikacji na platformy Android oraz BlackBerry.


Launcher

Jest wbudowanym programem w telefonie odpowiadającym za wygląd pulpitów, animacji pulpitów, siatki ikon aplikacji w telefonie. Każdy telefon oparty na systemie Android posiada Launcher. Nie ma uniwersalnego launchera dla przykładu w telefonach HTC launcher nazywany jest HTC Sense a w telefonach Samsunga launcherem jest TouchWizz. Urządzenia Apple nie posiadają swojego Launchera.  


Marketing mobilny

Jest nowoczesną formą komunikacji marketingowej czerpiącej z najnowszych nowinek technologii mobilnej. Z początkiem nowej ery w komunikacji marketingowej mamy do czynienia z początkiem XXI wieku i upowszechnieniu się SMS-ów. Z czasem do wachlarza wykorzystywanych narzędzi doszły:

 

  • SMS
  • MMS
  • WAP
  • infolinie IVR
  • voicemailing
  • nośniki reklamowe z funkcją Bluetooth
  • kody 2D
  • zaawansowane kupony
  • mobilne płatności
  • zaawansowane aplikacje Java
  • widżety
  • rozpoznawanie obrazów
  • nawigacja online
  • advergaming
  • videostreaming
  • portale mobilne
  • mobilny marketing wirusowy
  • SMS MT.

Cechy marketingu mobilnego:

  • zawsze i wszędzie bardzo osobisty,
  • spersonalizowany przekaz precyzyjne i natychmiastowe dotarcie do grupy docelowej
  • łatwa, dynamiczna i elastyczna interakcja z odbiorcą
  • wysoki poziom skuteczności wskaźnik nowoczesności i otwartości firmy
  • wymierność – precyzyjne monitorowanie kampanii, budowa bazy

Microsoft Windows Phone 7.5 Mango

Najnowszy system mobilny przygotowany przez korporację Microsoft przy współpracy z producentem telefonów Nokia. Zasadniczo jest to aktualizacja do Windows Mobile 7.


Mobilna strona www

To strona internetowa zaprojektowana i stworzona z myślą o korzystaniu z niej na urządzeniach przenośnych takich jak telefony komórkowe, smartfony, palmtopy, etc.. Mobilne wersje stron www są dostosowane do wielkości oraz rozdzielczości urządzeń przenośnych, aby ich czytelność była jak najbardziej zbliżona do pierwowzorów. Klawisze nawigacyjne są także dostosowane do odpowiednich rozmiarów, tak by użytkownik smartphona mógł się swobodnie poruszać po stronie.


Notyfikacje typu „Push”

Jest to system przekazywania darmowych wiadomości poprzez aplikacje zainstalowane w smartphonie, powiadomienia tego typu mogą być wysyłane nawet, jeżeli nie korzystamy z konkretnej aplikacji. Sama notyfikacja jest zbliżona do wiadomości SMS. Dla przykładu załóżmy, że interesujemy się sportem i mamy zainstalowaną aplikację związaną z piłką nożną. Aplikacja może wysyłać informacje o najnowszych wynikach meczów, po kliknięciu w informację użytkownik zostanie przeniesiony do aplikacji, która wysłała powiadomienie. Jest to, także nowoczesne narzędzie marketingowe może być stosowane np. przez sklepy – mogą informować swoich klientów o zbliżających się promocjach, rabatach, wyprzedażach.


Objective-C

Jest obiektowym językiem programowania. Obecnie jest stosowany głównie przez firmę Apple i developerów tworzących aplikacje pod systemu OS oraz iOS. Jest głównym językiem programistycznym, na bazie, którego powstają aplikacje dla urządzeń Apple.


Ovi Store

Jest to oficjalny sklep internetowy urządzeń działających w systemie Symbian. Każdy użytkownik może wyszukiwać i kupować darmowe oraz płatne aplikacje. W sklepie znajdują się : Gry, Mapy, Aplikacje związane z portalami społecznościowymi, aplikacje związane z muzyką, tapety, dzwonki, widżety, Jest konkurencją dla App Store (Apple), Android Market  (Google Android), App Word (RIM BlackBerry). W lipcu 2011 roku Ovi zanotowało około 9 milionów pobrań aplikacji dziennie.


Post-PC

Czyli opinia, która mówi, że era pecetów powoli zaczyna dążyć ku schyłkowi. Związane jest to głównie z popularyzacją i coraz większym poziomem zaawansowania technologicznego urządzeń mobilnych. Głównymi powodami powolnego odchodzenia do lamusa poczciwych pecetów związane jest z większą miniaturyzacją urządzeń przy jednoczesnej poprawie ich osiągnięć. Proces zachodzi bardzo powoli i minie dużo czasu zanim komputery typu PC przejdą całkowicie do lamusa.


QR Code  (z ang. Quick Response)

Jest to kod modularny i stałowymiarowy. Jest to odmiana kodu kreskowego, klasyczne kreski zostały zastąpione kropkami. System ten został wymyślony przez [3] Japończyków. W kodzie QR możemy zakodować różne informacje np. adres www, dane tele-adresowe a nawet zdjęcie. Dzięki aplikacji skanującej zainstalowanej na smartphonie możemy odczytać kod. 


Rozpoznawanie głosu

Technologia pozwalająca smartphonowi na interpretowanie mowy ludzkiej. Technologia ta umożliwia sterowanie urządzeniem mobilnym za pomocą komend głosowych.


Rozpoznawanie twarzy

Technologia ta pozwala za pomocą smartphona w prosty sposób rozpoznawać twarze, na przykład na podstawie wykonanego zdjęcia. Technologia ta może być wykorzystywana np. przy zabezpieczaniu danych, smartphone musi wykryć twarz użytkownika by odblokować dostęp do ważnych informacji.


Rzeczywistość rozszerzona  ( Augmented Reality )

Jest to technologia, która pozwala nałożyć na żywym obrazie z kamery, trójwymiarowy świat wygenerowany przez specjalny program.


Samsung Apps

Jest oficjalnym sklepem z aplikacjami dedykowanymi dla systemu Samsung bada. Aktualnie sklep jest dostępny w 121 państwach, około 90% aplikacji, które znajdują się w sklepie Samsung Apps są aplikacjami dedykowanymi dla systemu bada. Szacuje się że aktualnie dostępnych jest około 13 tysięcy aplikacji, jednak nie wszystkie są dostępne na całym świecie.


Samsung bada OS

System operacyjny zaprojektowany oraz stworzony przez Samsunga, zaprezentowany w 2009 roku. Nazwa „bada” pochodzi z języka koreańskiego, a oznacza Ocean. Według wyjaśnień producenta bada, nie jest stricte systemem operacyjnym, lecz platformą, która posiada konfigurowalną strukturę jądra. Jest to jeden z najmłodszych mobilnych systemów operacyjnych, jednak najszybciej rozwijający się. Jest to spowodowane jego prostą konstrukcją i możliwością tworzenia aplikacji w powszechnie znanym języku programowania C++. Aplikacje dedykowane dla systemu bada dostępne są w systemie Samsung Apps.


SIRI

Jest inteligentnym asystentem, korzystającym z funkcji rozpoznawania mowy, a także przetwarzania mowy na tekst. Jest to wirtualny asystent, który próbuje znaleźć rozwiązanie trapiących nas problemów. Siri pozwala na: głosowe ustalenie powiadomień z dokładną ich treścią, połączenie z wybraną osobą, napisanie i wysłanie SMSa i wiadomości e-mail w oparciu o funkcję rozpoznawania głosu. Siri pozwala także na głosowe wyszukiwanie ciekawych miejsc w okolicy, w której aktualnie się znajdujemy, takich jak restauracje, muzea, parki etc.


Smartphone

Przenośne urządzenie telefoniczne integrujące w sobie funkcje telefonu komórkowego i komputera kieszonkowego. Pierwsze smartphony zostały wprowadzone do sprzedaży pod koniec lat 90. Obecnie urządzenia te łączą w sobie funkcje telefonu komórkowego, poczty elektronicznej, przeglądarki internetowej, pagera, GPS, jak również aparatu fotograficznego i prostej kamery wideo. Najpopularniejszymi systemami operacyjnymi sterującymi smartphonami są:  Android, iOS, BlackBerry OS, bada, Windows Phone oraz powoli odchodzący do przeszłości Symbian.


SoLoMo czyli Social Local Mobile

Skrótem tym określa się nowy typ klientów, którzy podczas zakupów wykorzystują najnowsze technologie mobilne w celu wyszukania ciekawych ofert, zniżek czy też opinii innych klientów. Użytkownicy wykorzystują podczas zakupów narzędzie social media (portale społecznościowe, fora, blogi) jak również narzędzia geolokalizacyjne np. Foursquare czy Facebook Places.


Symbian OS

Jeden z najstarszych i do 2010 roku najpopularniejszy mobilny system operacyjny. Popularność zdobył dzięki prostocie i szybkości działania. Najwięcej telefonów pracujących pod kontrolą tego systemu, wyprodukowała firma Nokia. Szacowano, że do 2010 roku na świecie sprzedano około 385 milionów telefonów z systemem Symbian. System jest nadal rozwijany przez producenta jednak na tle innych systemów np. Android lub Windows Mango wypada bardzo słabo, wielu użytkowników wybiera bardziej rozwinięte i dopracowane systemy operacyjne. 


Tablet

Przenośmy komputer wyposażony w dotykowy ekran, a zarazem pozbawiony fizycznej klawiatury. Urządzenie jest wzorowane na notebookach. Jest to urządzenie pośrednie pomiędzy smartphonami a laptopami. Jednym z pierwszych tabletów był zaprezentowany 27 stycznia 2010 roku przez Steva Jobsa iPad. Obecnie jest to najpopularniejszy tablet na rynku, choć cały czas przybywa mu konkurentów zwłaszcza opartych na systemie Android.


Technologia NFC ( z ang. Near Field Communication)

Jest to technologia zbliżeniowa, która umożliwia bezprzewodową transmisję danych na krótką odległość. Telefony wyposażone w chip NFC po zbliżeniu do innego urządzenia obsługującego tę technologię automatycznie nawiązują połączenie. Użytkownik może potwierdzić lub odrzucić zaproponowaną usługę. Technologia ta aktualnie wykorzystywana jest do bezprzewodowych płatności.


Widżet

Program ekranu początkowego, który jest jego nieodłączonym widokiem wypełniony danymi aktualizowanymi w regularnych odstępach czasu przez procesy zachodzące w tle. To ogólne określenie dla części interfejsu użytkownika. Zadaniem widżetów jest wyświetlenie danych i zaproszenie użytkownika do działania. Typowe widżety zawierają przyciski, okna dialogowe, okna pop-up, pull-down menu, ikony, paski przewijania, wskaźniki postępu, pola wyboru, przełączniki etc.. Przykładem widżetu może być np. Widżet pogody – w sposób graficzny wyświetla prognozę pogody na zbliżające się dni.


Wi-Fi

Mianem Wi-Fi określamy potocznie zestaw standardów stworzonych do budowy bezprzewodowych sieci komputerowych. Sieci Wi-Fi posiadają zasięg od kilkunastu metrów do kilku kilometrów. Przepustowość sięga do 300Mb/s.