Branża automotive w Polsce – analiza i perspektywy

Sektor automotive należy najbardziej rozwojowych gałęzi przemysłu w Europie. Firmy wchodzące w jego skład wytwarzają produkty motoryzacyjne lub w pewien sposób związane są z tą branżą. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że przemysł motoryzacyjny jest jedną z kluczowych gałęzi unijnej gospodarki. Wg ostatnich wyliczeń odpowiada on za 7% PKB Unii Europejskiej; zapewnia zatrudnienie 6% europejskich pracowników, generuje 12% wartości eksportu, dając nadwyżkę ponad 84,4 mld euro. Każdego roku firmy z branży automotive inwestują środki w badania i rozwój w kwocie 57,4 mld euro, co stanowi 28% wartości nakładów unijnych na badania i rozwój (B+R). Z branżą automotive ściśle powiązane są także wszelkie obszary dookoła samochodowe, takie jak: finansowe usługi samochodowe (ubezpieczenia i kredyty), usługi transportowe, leasingowe, infrastruktura drogowa oraz produkcja i sprzedaż paliw.

Ze wszystkich technologicznych przełomów XXI wieku, mało który wywarł tak duży wpływ na świat, jak handel internetowy. Wirtualne kanały sprzedaży napędzają wzrost największych współczesnych przedsiębiorstw. Rynek e-Commerce zmienił sposób, w jaki konsumenci i firmy wybierają produkty i współpracują z markami. Jednak w przemyśle samochodowym ta rewolucja następuje z dużym poślizgiem. W roku 2017 sprzedaż online na głównych rynkach branży wyniosła jedynie 1,5%. To 10x mniej niż w branży technicznej. Wszyscy eksperci przewidują jednak, że mimo tej specyfiki sprzedaż części przez internet będzie rosnąć. Już teraz na rynku e-commerce obecni są duzi gracze zajmujący się handlem tymi towarami, a epidemia koronawirusa przyspieszyła tylko ten proces.

Pandemia SARS-CoV-2 rozpędziła handel elektroniczny takich branżach jak FMCG, beauty czy elektronika. W przyszłości także w motoryzacji można spodziewać się coraz większego udziału e-commerce, choć trudno sobie wyobrazić, by kierowca mógł z powodzeniem wybrać na przykład odpowiednie sprzęgło do swojego samochodu. Wydaje się, że e-commerce będzie siłą rzeczy oddziaływał na tradycyjną sprzedaż. Ceny w internecie są dla nas często odniesieniem – zwłaszcza podczas większych zakupów. Internet może powalczyć zwłaszcza o naprawy DIY.

Pandemia wymusiła na przedsiębiorcach konieczność dostosowania swojej działalności do nowych realiów. O ile wiele zadań i obowiązków wykonywanych jest zdalnie, o tyle nie jest to możliwe w branżach, u podstaw których leży produkcja. Pomimo tego typu trudności, niektórzy przedsiębiorcy zwracają uwagę na fakt, iż wybrane elementy ich działalności mogą być realizowane za pośrednictwem Internetu. Szczególny potencjał niesie za sobą sprzedaż, bowiem pewne rozwiązania w tym obszarze są już wykorzystywane.

Sektor motoryzacyjny stanowi drugi pod względem wielkości sektor w Polsce. Jego ciągły rozwój od początków zmian ustrojowych w naszym kraju spowodował, że obecnie jest to jeden z najsolidniejszych fundamentów gospodarki naszego kraju. W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju. Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym.

Mimo ożywienia popytu skutki kryzysu związanego z koronawirusem mogą być dla producentów części i komponentów odczuwalne jeszcze w tym roku. Z najnowszego badania Santander Bank Polska wynika, że dwie trzecie krajowych firm z branży motoryzacyjnej przewiduje w tym roku wzrost przychodów w porównaniu z przedpandemicznym 2019 r., a tylko 17 proc. ankietowanych postrzega spadek popyt jako potencjalne zagrożenie.

Przedsiębiorstwa z branży automotive powinny dostosować się do bieżących potrzeb w zakresie mocy produkcyjnych oraz zatrudnienia, aktywnie uczestniczyć w rozwoju nowych projektów, wykorzystywać nowoczesne technologie, wprowadzać usprawnienia w istniejących procesach produkcyjnych w celu jednoczesnej maksymalizacji produktywności oraz minimalizacji pracochłonności.

Rynek części zamiennych nie jest dokładnie taki sam, jak inne duże sektory sprzedaży internetowej. Aby odnieść sukces branża musi rozpoznać i pokonać wiele wyzwań. Po pierwsze, niewielka liczba użytkowników samochodów posiada umiejętności i entuzjazm by własnoręcznie wykonywać coś więcej niż podstawowe prace konserwacyjne i naprawcze. To nie przypadek, że najlepiej sprzedające się w internecie części zamienne to te, które najłatwiej zamontować samodzielnie, takie jak żarówki lub pióra do wycieraczek.

 

Bibliografia i źródła:

https://www.pzpm.org.pl/Rynek-motoryzacyjny/Roczniki-i-raporty/Raport-kwartalny-PZPM-i-KPMG-Branza-motoryzacyjna-Edycja-Q1-2021

https://www.paih.gov.pl/sektory/motoryzacja

https://www.parkiet.com/Przemysl/302179988-Branza-automotive-liczy-na-odbicie.html

https://www.pb.pl/rynek-motoryzacyjny-cofnal-sie-o-trzy-lata-1102434

http://www.ekspert-flotowy.pl/artykuly/614/rynek-motoryzacyjny-a-koronawirus-analiza-rynku-po-najtrudniejszych-pieciu-miesiacach-od-lat.html

http://www.flota.com.pl/we_flocie/4051/ranza-automotive-w-polsce-czyli-co-i-dla-kogo-produkujemy.html

https://new.siemens.com/pl/pl/o-firmie/aktualnosci/raport-na-temat-branzy-automotive.html

https://motofocus.pl/informacje/nowosci/89200/covid-19-wplynal-na-rozwoj-e-commerce-w-automotive-tez

https://www.gminsights.com/industry-analysis/automotive-regenerative-braking-market

https://www.transparencymarketresearch.com/automotive-braking-component-market.html